marts 09, 2020

Den anden dag talte jeg med en kvinde.

Lad os kalde hende Sanne.

Hun var ved at miste glæden ved at arbejde med elever.

Nu havde hun igen to unge elever, der bare ikke kunne finde ud af de mest basale ting, som man skal kunne, når man er i praktik på en arbejdsplads. De var ustabile i deres fremmøde, virkede ikke ligefrem engageret og i øvrigt kunne de alt for lidt fagligt.

Sanne snakkede og snakkede om alle de problemer hun oplevede med Sosu-eleverne på plejecentrene i kommunen.

Jeg lyttede.

Hun var tydeligvis fyldt op og frustreret over at skulle bruge tid og energi på elever, som tilsyneladende ikke engang var motiveret.

Midt i den endeløse talestrøm stoppede Sanne pludselig op.

Hun kiggede på mig og jeg fornemmede et håb i hendes spørgsmål…

Fortæl mig …”Hvad er problemet? Jeg mener, hvad er PROBLEMET – hvorfor er de overhovedet ikke motiveret? Vi har gjort alt muligt for at motivere dem! Kan du ikke give mig bare ET godt råd?”

Den menneskelige motivation er kompleks og motivation er individuelt betinget.

Men der findes nogle generelle faktorer, der har direkte indflydelse på motivationen – hos os alle.

Og det var en af de generelle faktorer som jeg pegede på i mit svar til Sanne.

Når du fortæller mig, at de kan alt for lidt fagligt – så er mit bud, at deres manglende motivation handler om, at de har en ringe selvtillid i forhold til det faglige.”

Selvtillid er direkte forbundet med den menneskelige motivation.

Når vi føler…

jeg kan ikke finde ud af det
jeg duer ikke til det
jeg er ikke god nok

eller har følelser, der ligner, så mister vi motivationen.

Mit råd til Sanne var derfor…

Du skal arbejde med de to elevers selvtillid. Det vil sige, at I skal sørge for at sætte dem til at løse opgaver, som de kan løse forholdsvis nemt. Anerkend deres indsats med at løse opgaven og giv positiv feedback. Stille og roligt giver I dem opgaver, der er lidt mere krævende, så de hele tiden oplever, at de kan og bliver bedre.”

Selvtillid er nemlig ikke noget man får.

Selvtillid er noget man skal gøre sig til.

Når man oplever, at man kan, øges selvtilliden. Og når man oplever, at man bliver bedre og bedre, så får man (rigtig) meget lyst og gå-på-mod.

Sanne – som i øvrigt er en dygtig og engageret uddannelseskonsulent – ville gå hjem og arbejde med at styrke de to unge elevers selvtillid.

Om kort tid vil hun (højst sandsynlig) opleve, at de to elevers motivation stiger. Fordi hun ved at fokusere på at styrke de to elevers selvtillid øger motivationen. Markant.

De to unge elever er ikke anderledes end dig og mig.

Selvtillid er nemlig en af de generelle faktorer, der har direkte indflydelse på vores motivation. Uanset alder, køn, kultur mv.

Og lad os bare være ærlige.

Langt de fleste af os har områder i vores liv, hvor vi har en ringe selvtillid. Måske er den så elendig, at vi har opgivet at ændre på noget som vi egentlig gerne ville ændre og forbedre.

Men vi kan forbedre det vi gerne vil. Vi kan blive dygtigere til det vi ønsker. Vi kan ændre, forandre og skabe nye virkeligheder. Hvis altså vi tror på det.

3 grundlæggende trin til at vende den negative motivations-spiral. Hos andre eller dig selv.

1. Erkend hvor selvtilliden er lige nu.

Vi synes måske vi burde være et andet sted end vi er, at vi burde have kontrol og overskud nok til at forfølge det vi gerne vil. At vi burde have disciplin og rygsækken fuld af selvtillid.

Ingen af os burde være et andet sted end vi er. Ingen er et forkert sted. Alle er, hvor de skal være – lige nu. Det er afgørende at være ærlig og erkende sit udgangspunkt, der hvor man er lige nu. Det ender med at blive en ulykkelig forførelse, når vi forsøger at bilde os selv eller andre ind, at vi er et andet sted end vi er. Spørg derfor dig selv – eller dem du skal hjælpe – hvad tror du om dine egne evner?Dine færdigheder?Dine ressourcer i forhold til temaet?Temaet kan være matematik, livsstilsændring, uddannelse, job – hvad som helst. Hvad tror personen om sig selv?Jeg er god til [indsæt selv]. Jeg er okay til [indsæt selv].Jeg er elendig til [indsæt selv]. Jeg er håbløs til [indsæt selv]

Når vi hænger med bagdelen i vandskorpen, er ved at smide håndklædet i ringen og mest af alt har lyst til at stikke hovedet i den nærmeste stikkelsbærbusk, fordi vi er flove og pinlige overvores eget niveau, over at være hvor vi ereller de resultater vi præsterer – så er motivationen fuldstændig i bund. Vi har mistet modet, troen på, at vi kan lykkes med at blive bedre, dygtigere og forandre. Vores selvtillid hænger i laser og vi er ramt. På selvtilliden.

Er selvtilliden i bund, så erkend det. Er selvtilliden svag, men tilstede, så erkend det. Uanset hvor på skalaen selvtilliden ligger lige nu, er det bestået. Vi har alle områder, hvor vi ikke tror nok på os selv. Lad det ikke blive en sovepude, gå i stedet i gang med at bygge selvtilliden op og motivationen vil helt automatisk blive stærkere. Det er ikke raketvidenskab, det er et skridt ad gangen.

2. Skab situationer, der giver positive ‘beviser’

Når vi er inde i en negativ spiral leder vi ubevidst efter `beviser´ der bekræfter vores fortælling om, at vi ikke kan, at vi ikke duer, at tidspunktet er forkert, at vi er meget dårligere end alle andre, at det er latterligt håbløs, at…[indsæt selv]. Det gør vi fordi det giver mening for den fortælling vi er i gang med at konstruere om os selv i forhold til et givent tema. Hver gang vi finder et `bevis´ – uanset hvor tvivlsomt det måtte være – styrker vi vores fortælling om, at det ikke kan lykkes. I takt med at vores selvtillid styrtdykker, styrtdykker vores motivation og får vi ikke vendt spiralen – ved egen eller med andres hjælp – ender vi sandsynligvis med at smide håndklædet i ringen. ”Det var heller ikke denne gang, at jeg fik ændret livsstil – det var heller ikke denne gang jeg klarede en uddannelse – det var heller ikke denne gang, at jeg fik lært matematik”. Eller endnu værre, vi konkluderer, at vi ikke kan, aldrig kommer til…[indsæt selv].

Men det er ikke den endegyldige sandhed om, hvad vi kan, blot en fortælling, som vi har konstrueret, ofte i samspil med vores omgivelser.

For langt de fleste gælder det, at der er andre fortællinger, som er langt mere opbyggelig; at vi kan blive bedre, at vi kan blive dygtigere, at vi kan skabe de forandringer vi ønsker. Det kræver blot, at vi vender vores perspektiv og begynder at lede efter `beviser´ på, at vi kan lykkes. At vi skaber rammer, opgaver og situationer, hvor vi – eller dem vi skal hjælpe – oplever at lykkes. I begyndelsen kan det være banale ting: Jeg kan plus stykker, så kan jeg også lære minus. Jeg kan minus, så kan jeg også lære at gange. Det er selvfølgelig et simpelt eksempel, men du forstår princippet. Tag udgangspunkt i det du –  eller dem du skal hjælpe – kan og gør det. Det giver små succesoplevelser, som styrker selvtilliden og øger motivationen.

3. Byg videre på de små succesoplevelser

Progression er et andet nøglebegreb i den menneskelige motivation. Derfor er det vigtigt, at vi oplever, at vi bliver bedre, at det går fremad, at der sker forbedringer. Vi må derfor ikke bliver stående på samme plateau, men skal udfordres. Kunsten er at udfordre ”tilpas”. Det vil sige, ikke for lidt, så det bliver for kedeligt og heller ikke for meget, så det bliver for overvældende. Men tilpas. I begyndelsen, når man er klar til at bygge videre på det man kan – som beskrevet i trin 2 – er det fint, at udfordringerne ikke er for store, men sørg for at udfordringerne er reelle det vil sige, at det er noget man skal stå lidt på tæer for at løse. Brug gerne kreativiteten til at gøre det interessant, sjovt og spændende, så det ikke bliver kedeligt. Husk også, at det er helt okay at falde i, tage et skridt tilbage, lave fejl – det er ofte der vi kan hente visdom og indsigt i, hvordan ting fungerer og hvordan vi selv fungerer, som mennesker.

Byg videre, videre og videre indtil du har opnået det, du ønskede eller det, dem du skulle hjælpe, ønskede sig.

Tak fordi du læste med og del gerne, hvis du kunne bruge indholdet😊

Lene

3+